Koulukiusaamisen ehkäiseminen (Karvi):"Haemme tuloksellista keinoa, mutta emme ota kantaa keinon tuloksellisuuteen. Tulostakuu ei siis riitä arviointiperusteeksi". Lue Karvin koko vastaus tästä: Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen eli Karvin vastaus.

Auta kouluja (klikkaa tästä: Myy koulutuspaketti ja ansaitse rahaa!),
niin tätäkään ei tarvita:

Kouluväkivalta seis heti, koska toimivia keinoja on.

Tuhannet oppilaat kärsivät kiusaamisesta, häiriköinnistä ja muusta kouluväkivallasta täysin tarpeettomasti. Syynä on se, etteivät opetuksen järjestäjät korjaa kouluväkivallalle ja sen uhalle altistavia turvallisuusaukkoja, vaikka siihen on ollut olemassa ainakin yksi takuuvarmasti toimiva keino jo 25 vuotta. Kysymys useasti palkittukin (mm. Sammon Turvallisuuspalkinto 1999 ja Vuoden Kasvattaja 2000) Vastuunotto-toimintamallini (ent. Parkki ja Turvaluokka), jonka kehittämisen aloitin jo 1996.

Vastuunotto-toimintamallin käyttäminen lopettaa ja ehkäisee kouluväkivallan yhtä tehokkaasti kuin veneen käyttäminen poistaa hukkumisvaaran uimataidottomalta. Lue tästä: Koulutus ja tulostakuu

Siksi kaikki koulun ja opetuksen järjestäjän syyt olla lopettamatta kouluväkivaltaa ovat tekosyitä, lainvastaisia ja oppilaan edun vastaisia tekosyitä (perusopetuslaki 29 §: jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön).

VASTUUTAN opetuksen järjestäjät huolehtimaan lakisääteisen turvallisuusvelvollisuutensa hoitamisesta. Tämä tarkoittaa sitä, että ellei opetuksen järjestäjä korjaa kuvaamiani turvallisuusaukkoja, olen käytettävissä kanteluiden ja rikosilmoitusten tekemiseen siitä, että opetuksen järjestäjä rikkoo lakisääteistä virkavelvollisuuttaan. Lue tästä: Kantelu ja rikosilmoitus kouluväkivallasta

Opetuksen järjestäjä voi vapauttaa itsensä vastuusta kouluväkivallan (esim. "pyrimme lopettamaan kiusaamisen, mutta...") suhteen vain siten, että todistaa tai näyttää muuten toteen, ettei kouluväkivaltaa voida lopettaa Vastuunotto-toimintamallilla eikä muullakaan keinolla.